Hammamturgia genera y capta el flujo de los cuerpos y las cosas en el espacio, una sucesión que no explica nada, sino que propone y activa transformaciones, una obra coreográfica en definitiva, que trabaja con el espacio y el tiempo.
Entendemos la hammamturgia como lo otro de la dramaturgia. La dramaturgia sería así la acción de crear, componer e interpretar una obra. La hammamturgia, en cambio, remite a una relación con las condiciones atmosféricas que producen la transformación de la forma/obra, el paso a dar es estar dentro, atravesando, ser lo que nos mueve y no vemos.
Si la dramaturgia está relacionada con el contar, y se le atribuye en consecuencia un autor (el dramaturgo, el que cuenta y crea el drama), la hammamturgia, por su parte, se vincula con el suceder, y no necesitaría entonces un dramaturgo que prescriba unas acciones. Aceptaría, quizá, unos procuradores que atienden y actúan en relación a unas determinadas condiciones ambientales. Por eso decimos que la hammamturgia es lo que ocurre —o lo que opera el cambio.
El espacio mismo se está construyendo y/o transformando durante la acción, a la vista de los espectadores.
Este espacio no es más que un ambiente compartido. Un ambiente en el que no se distingue un fuera de un adentro. Es sólo una membrana, en la que respiramos (y vivimos, al menos durante este tiempo) juntos.
Cuestionamos la idea de que uno puede estar en un “afuera”, donde puede ser un simple observador neutral. Siempre estamos en un ambiente compartido: somos ambiente, el ambiente también es nosotros.
La forma que este hecho adquiere en Hammamturgia es hacer ambiente, en el ambiente y con el ambiente. De alguna forma hacemos la casa desde dentro transformando poco a poco, suavemente, el lugar al que hemos llegado —y al que llamamos teatro— en otro sitio.
Lo transformamos y hacemos visible esta transformación. No se trata de hacer de principio a fin un ambiente, sino hacer algo con las condiciones que lo constituyen.
___
Hammamturgia genera i capta el flux dels cossos i les coses a l'espai, una successió que no explica res, sinó que proposa transformacions i activa, una obra coreogràfica en definitiva, que treballa amb l'espai i el temps.
Entenem la hammamturgia com allò altre de la dramatúrgia. La dramatúrgia seria així l'acció de crear, compondre i interpretar una obra. La hammamturgia, en canvi, remet a una relació amb les condicions atmosfèriques que produeixen la transformació de la forma/obra, el pas a fer és ser dins, travessant, ser allò que ens mou i no veiem.
Si la dramatúrgia està relacionada amb el fet de comptar, i se li atribueix en conseqüència un autor (el dramaturg, el que compta i crea el drama), la hammamturgia, per la seva banda, es vincula amb succeir, i no necessitaria aleshores un dramaturg que prescriviu unes accions. Acceptaria, potser, uns procuradors que atenen i actuen en relació amb unes determinades condicions ambientals. Per això diem que la hammamturgia és el que passa —o què opera el canvi.
L'espai mateix s'està construint i transformant durant l'acció, a la vista dels espectadors.
Aquest espai no és res més que un ambient compartit. Un ambient on no es distingeix un fora d'un endins. És només una membrana, en què respirem (i vivim, almenys durant aquest temps) junts.
Qüestionem la idea que algú pot estar en un "fora", on pot ser un simple observador neutral. Sempre estem en un ambient compartit: som ambient; l'ambient també és nosaltres.
La manera que aquest fet adquireix a Hammamturgia és fer ambient, a l'ambient i amb l'ambient. D'alguna manera fem la casa des de dins transformant a poc a poc, suaument, el lloc on hem arribat —i al que anomenem teatre— en un altre lloc.
Ho transformem i fem visible aquesta transformació. No es tracta de fer des del principi un ambient, sinó fer alguna cosa amb les condicions que el constitueixen.
___
Fitxa Artística
Direcció: Tomàs Aragay
Dramaturgia: Tomàs Aragay y Sofía Asencio
Creació i interpretació: Sofia Asencio, Beatriz Lobo, Ana Cortés, Kidows Kim
Colaboració amb la conceptualització: Migue Martínez
Assesorament espai escènic: CUBE. SZ i Serrucho
Espai escènic i il·luminació: CUBE. SZ
Vestuari: Jorge Dutor
Espai Sonor: Maties Palau
Foto: Rebecca Bowring
Producció: Imma Bobé
Comunicació i distribució: Sara Serrano
Espectacle co-produït per: Le Grütli, Centre de production et de difusión des Arts Vivants, Teatre Nacional de Catalunya, Azkuna Zentroa, Auditorio de Tenerife, La Mutant, espai d’Arts Vives.